نوآوری در فناوری های آموزشی بیش از گذشته اهمیت یافته است به خصوص از زمانی که فناوری هایی چون واقعیت مجازی، ابزارهای موبایل، فناوری های ابری و
اینترنت اشیا ظهور یافتند. فرصت های بزرگی در راه هستند اما نباید فراموش کرد که خلاقیت و مشارکت فردی کلید ارتقای تجربه یادگیری است. در این وبلاگ روندهای فناوری های آموزشی در سال 2018 بررسی خواهند شد که موجب بهبود هر چه بیشتر زندگی روزانه اساتید و دانشجویان در فضای آموزشی خواهند شد.

   واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی

واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و نیز واقعیت ترکیبی قطعاً در سال 2018، به عنوان مهمترین روندهای فناوری آموزشی مورد تایید قرار خواهند گرفت. واقعیت ترکیبی از یک فناوری آزمایشی به راهی جدید برای یاد دهی و یادگیری تبدیل خواهد شد. این فناوری به دانشکده ها و مدارس اجازه خواهد داد تا دروس را به شیوه ای جدید ارائه نمایند. مثلاً از طریق سفر مجازی به اعصار گذشته یا مکان های غیرقابل دسترسی با استفاده از هدست واقعیت ترکیبی یا جستجو در یک تلفن هوشمند.

  فناوری علیه گرگ ها

 مبارزه با زورگویی یکی از موضوعات مورد بحث در سال های اخیر است. فن آوری های جدید می توانند به مبارزه با این پدیده که بسیاری از جوانان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد، کمک کنند. با وجودی که شبکه های اجتماعی اغلب تأثیر منفی در این زمینه داشته اند و مشکل را در بسیاری از موارد بدتر می کنند، می توان از طریق بررسی در موارد سوء استفاده و خشونت در محیط آموزشی و استفاده از ابزارهای نظارتی، از این مسئله جلوگیری کرد.

 فناوری ابری

با وجود فناوری های ابری، دانشجویان نباید به هیچ عنوان نگران از دست دادن اسناد و فایل های مهم، انتقال کتاب های حجیم و یا تبادل مطالب آموزشی از طریق یو اس بی باشند. تمام اسناد لازم برای تدریس در شبکه مشترک به اشتراک گذاشته می شود تا وظایف اساتید و یادگیری دانشجویان را تسهیل نماید. این روند در سال 2018 قوی تر از گذشته است و راه حل های بسیاری برای فن آوری های مبتنی بر ابر وجود دارد.

 آموزش از طریق ابزارهای همراه

هر یک از دانشجویان امروز دارای یک دستگاه تلفن همراه است و فناوری آموزشی می تواند افق های وسیع تری را با استفاده از برنامه ها و وظایفی که می تواند از راه دور اجرا شود، باز کند. با توجه به هزینه های بالای تخته های تعاملی و لزوم ارتباط بیشتر بین اساتید و دانشجویان، روش یادگیری تلفن همراه به عنوان یکی از امیدوارکننده ترین روندها در سال 2018 است.

 کدگذاری و اینترنت اشیا 

 در مدارس توجه به یادگیری کد و ارتباط با جنبش “سازندگان” در سال 2018 افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال، وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده سالانه 2 میلیون دلار برای تمرکز بیشتری در برنامه نویسی در مدارس اختصاص خواهد داد. علاوه بر این، مدارس در حال ایجاد فضاهای سازنده ای هستند که باعث تشویق دانش آموزان برای تجربه اینترنت اشیا می شوند.

 فناوری و هنر

در حالی که موضوعات(علوم، فناوری، مهندسی، ریاضی و هنر) [1] پوشش داده شده و به راحتی با فن آوری های جدید ادغام می شوند، در سال 2018 اساتید در برنامه های STEAM برای توسعه گرایش های هنری دانشجویان – و نه فقط علمی – از طریق فن آوری هدایت خواهند شد. در حقیقت، افزودن هنر به ترکیب، می تواند به دانش آموزان کمک کند تا تفکر انتقادی و رویکرد خلاقانه ای به حل مسائل داشته باشد.

 ارتقای خلاقیت

 ضمن توجه به ابزارهایی مانند واقعیت ترکیبی و راه های دیگری که از طریق آن دانشجویان و حتی دانش آموزان می توانند در حین یادگیری لذت ببرند، در سال 2018 رشد خلاقیت به عنوان محرکی برای فرآیندهای آموزشی و فناوری های یادگیری جدید عمل خواهد کرد. سال 2018 توجه بیشتری به ایجاد فضای خلاقیت برای دانشجویان و دانش آموزان از طریق فعالیت های بازی سازی و گروه های تعاملی به ارمغان می آورد. در حقیقت، فناوری محیطی عالی برای دانش آموزان به منظور آزمایش، کشف و بیان خودشان است.

 آموزش برای همه

هدف اصلی از فناوری آموزشی این است که آموزش برای همه، فراتر از کشور محل زندگی یا سطح ثروت، قابل دسترسی باشد. هدف از فن آوری های جدید، تضمین فرصت های مشابه برای یادگیری و رشد حرفه ای برای همه، با سخت افزار و پلت فرم هایی است که تمام قلمروها و تمام نیازهای اجتماعی را پوشش می دهد.

منبع

  • https://goo.gl/MDfrFg
  • چطور فناوری آموزشی از آموزش سالم پشتیبانی می کند؟
  • چطور هوش مصنوعی بر آینده محیط های آموزشی (مارس و دانشگاه ها)  تأثیرگذار است؟
  • رایانش ابری: ابزاری کلیدی برای مدارس و دانشگاه های آینده
  • [1] STEM